A Jófogáson hatékonyabban lehet eladni, pedig az Apródot a hirdetők gyakrabban látogatják

Az Ipsos Zrt. 2013 szeptemberében és decemberében is elvégezte az apróhirdetési online oldalak piacának átfogó felmérését. A kutatás a hagyományos átkattintás alapú látogatottságmérési adatokon túl a weboldalak felhasználók általi használhatóságára, a hirdetési site-ok hatékonyságának feltérképezésére koncentrált.

A kutatás során alkalmazott módszertan egy validált, és több országban is használatos mérőeszköz volt, amely elsősorban a hirdetők tapasztalatait állította fókuszba. Egy hirdető csak egyszer válaszolhatott a kérdőívre, függetlenül attól, hogy hány terméket kínált eladásra az adott oldalon. A mintába került hirdetések (és hirdetők) random módon kerültek kiválasztásra, weboldalanként hasonló arányokat követve termékkategóriára, eladó típusra, ill. a hirdetésfeladás régiójára vonatkozóan. Az adatfelvétel egy héten keresztül zajlott, melynek minden egyes napján az egy héttel korábban posztolt (vagy frissített) hirdetések hirdetőit kérdezték a kutatók. A kutatás alapjául szolgáló adatbázis mindig a hirdetésfeladás napján készült, tehát a gyorsan forgó termékek is ugyanakkora eséllyel kerülhettek a mintába, így az értékesítés sikerességére vonatkozó válaszok könnyen és megbízható módon voltak összevethetőek.

A kutatás eredményei alapján elmondható, hogy a Jófogás.hu a rövidebb időintervallumon belüli sikeres eladásokat tekintve jóval hatékonyabb, mint a konkurens oldal, habár az is kiderült, hogy kis mértékben jobb megítélést társítottak az Apródhoz a felhasználók. Ennek ellenére a Jófogáson a meghirdetett termékeket hamarabb el lehet adni.

A két oldalt közel azonos arányban látogatják a hirdetők, csupán 8%-os eltérés van az Apród javára. (Jófogás 67%, Apród 75%) Az Apród.hu-n egyébként valamennyivel nagyobb az aránya azoknak a hirdetőknek, akik egyszerre több cikket kínálnak eladásra. (Jófogás 63%, Apród 70%), illetve a felhasználói kevésbé használnak párhuzamosan egyéb hirdetési oldalt termékük értékesítésre.

A hatékonyság tükrében azonban már más kép rajzolódik ki: a Jófogáson ugyanannyi idő alatt jóval több potenciális vásárló vette fel a kapcsolatot az eladókkal (62% vs 51%). (Az Apródon a kapcsolatfelvétel esélye nagyobb, mert több eladó felé jeleztek vissza, viszont nagyobb volt a csalók, ill. komolytalan érdeklődők aránya.) A Jófogáson az Apródhoz hasonló arányban kerültek a portékák értékesítésre, de a Jófogás esetében jóval gyorsabban sikerült gazdát cserélniük. Míg a Jófogás az összes értékesített cikk 41%-nak eladását 3 napon belül biztosította, addig az Apród esetében a 3 napon belüli értékesítési hatékonyság 32%-os volt. Az egy héten belüli eladásokat tekintve még nagyobb a különbség a két weboldal között: az összes meghirdetett termék közül a Jófogás 71%-ot, míg az Apród 54%-ot értékesített egy héten belül.

Az Ipsos Zrt.-ről

Az 1990-ben alapított, 2009. szeptember 1-jétől Ipsos Média-, Reklám-, Piac- és Véleménykutató Zrt.-ként működő kutatóintézet, a magyar gazdasági és társadalom-kutatási iparág meghatározó szereplője, teljes körű piac-, online-, reklám-, egészség-, vélemény- és médiakutatási szolgáltatást kínál ügyfelei számára. A párizsi székhelyű Ipsos Csoport a világ harmadik legnagyobb piackutató vállalata. (www.ipsos.hu)

További információ: Melles Katalin médiakutatási igazgató (katalin.melles@ipsos.com)